ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Ο απρόσεχτος?πεζός!
ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΤΑΞΗ
ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ: ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ: 2014-2015
Στο πρόγραμμα συμμετείχαν 23 μαθητές και μαθήτριες, 16 αγόρια και 7 κορίτσια (αμιγές τμήμα). Οι συναντήσεις της ομάδας πραγματοποιούνταν την ώρα της Ευέλικτης ζώνης, αλλά και με διάχυση σε όλα τα μαθήματα, μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας (σε μια δραστηριότητα βγήκαμε και έξω από τη σχολική μονάδα).
Αφόρμηση
Φέτος η Γ΄ τάξη έπρεπε να αναλάβει ένα πρόγραμμα Κυκλοφοριακής Αγωγής. Αποφασίσαμε λοιπόν να διδάξουμε στους μαθητές μας τι συμπεριφορά πρέπει να έχουν όταν κινούνται πεζοί στο δρόμο, ώστε να είναι ασφαλείς και να μην κινδυνεύουν να τραυματιστούν.
Υποθέματα
Παιδαγωγικοί στόχοι
Μεθοδολογία υλοποίησης
Συνεργασία:
Πεδία σύνδεσης με τα προγράμματα σπουδών των αντίστοιχων γνωστικών αντικειμένων
Γλώσσα: Παραγωγή γραπτού λόγου, προφορική έκφραση, επεξεργασία κειμένων, αιτιολόγηση της άποψής μου με επιχειρήματα
Μαθηματικά: Επίλυση προβλημάτων και των τεσσάρων πράξεων, εμπνευσμένα από την Κυκλοφοριακή Αγωγή, χρονομέτρηση της εναλλαγής των φαναριών από το πράσινο στο κόκκινο
Αισθητική αγωγή: Δημιουργία κολλάζ, δραματοποίηση, δημιουργία πινάκων με θέμα την Κυκλοφοριακή Αγωγή, κατασκευή των σημαντικότερων σημάτων οδικής κυκλοφορίας σε μικρότερη κλίμακα
Μελέτη: Ενότητα 3-Μέσα συγκοινωνίας και μεταφοράς, με σημαντικότερο το Κεφάλαιο 3- Κυκλοφορούμε με ασφάλεια
Φυσική αγωγή: Άθληση μέσα από ομαδικά παιχνίδια ?τήρηση κανόνων και επίτευξη στόχων
Χρονική εξέλιξη του προγράμματος
1ος |
Δεκέμβριος (Αρχές 2ου τριμήνου): Θα γίνει διερεύνηση του θέματος και συλλογή όλων των απαραίτητων υλικών, καθώς επίσης θα πραγματοποιηθεί και ο ολοκληρωτικός σχεδιασμός του προγράμματος. |
2ος ΜΗΝΑΣ |
Ιανουάριος: Αυτόν το μήνα θα εργαστούμε πάνω στις δραστηριότητες που θα υποστηρίξουν το πρώτο υπόθεμα του προγράμματος. |
3ος ΜΗΝΑΣ |
Φεβρουάριος: Θα πραγματοποιηθούν οι δραστηριότητες του δεύτερου υποθέματος. |
4ος ΜΗΝΑΣ |
Μάρτιος: Αυτόν το μήνα θα ασχοληθούμε με το τρίτο υπόθεμα. Και επίσης είναι ο μήνας που θα καλέσουμε τους γονείς/κηδεμόνες για να συμμετάσχουν σε σχετικές δραστηριότητες μέσα στην τάξη παρέα με τους μαθητές. |
5ος ΜΗΝΑΣ |
Απρίλιος: Θα ολοκληρωθούν οι δραστηριότητες του τελευταίου υποθέματος και θα γίνει αξιολόγηση των αποτελεσμάτων. Επιπλέον, θα πραγματοποιηθεί περίπατος στο χωριό (Ν. Καρβάλη). Τέλος, να σημειωθεί ότι κάποια στιγμή είτε το Μάιο είτε στο τέλος της σχολικής χρονιάς θα παρουσιαστούν τα αποτελέσματα του προγράμματος στους γονείς/κηδεμόνες, για να γίνει διάχυση στην τοπική κοινωνία. |
Δραστηριότητες που εφαρμόστηκαν
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΡΟΧΟΝΟΜΟ
Τόλης
Τι σπουδές πρέπει να κάνει κάποιος για να γίνει τροχονόμος; Έφη
Έχετε κινδυνέψει ποτέ κατά τη διάρκεια της εργασίας σας;
Ελένη
Πόσο μισθό παίρνετε;
Ιορδάνης
Για ποιο λόγο γίνατε τροχονόμος; Τι σας άρεσε;
Αγάπη
Ποιες είναι οι δυσκολίες της δουλειάς σας;
Εριόν
Κύριε τροχονόμε, πόσες ώρες δουλεύετε την ημέρα;
Ντορίτα
Γεια σας κύριε τροχονόμε! Είναι εύκολη η δουλειά σας;
Κιουπτσής
Γιατί υπάρχουν οι τροχονόμοι;
Μπαξεβάνογλου
Μπορείτε να μας πείτε το ωράριό σας για μια εβδομάδα;
Κάζογλου
Γιατί υπάρχουν αυτοκίνητα πάνω σε πεζοδρόμια;
Ερδέμ
Έρχεται ένα αμάξι προς τα εμάς. Τι να κάνουμε;
Γρηγόρης
Σας έχει τύχει τροχαίο περιστατικό με τραυματίες;
Γιουγκέν
Για ποιο λόγο γίνονται τα περισσότερα τροχαία;
Γιώργος
Τι συμβουλές θα δίνατε στους πεζούς;
Σαλπιγγίδης
Αν δεν γινόσασταν τροχονόμος, τι θα θέλατε να γίνετε άλλο; Γιάννης
Ποιο είναι το μεγαλύτερο λάθος που κάνουν οι πεζοί;
Σωτηρία
Η οικογένειά σας ανησυχεί μήπως κάτι σας συμβεί;
Ιωάννα
Έχετε επισκεφθεί άλλο σχολείο; Θέλατε να έρθετε να μας μιλήσετε;
Εντζέλα
Πώς αντέχετε τον ήλιο το καλοκαίρι όταν έχετε έξω υπηρεσία;
Παπαδόπουλος
Πότε σταματάτε ένα αυτοκίνητο για έλεγχο;
Μένκσι
Ποιο είναι το μεγαλύτερο κακό που μπορεί να κάνει κάποιος και τι πρόστιμο θα πάρει; Θα πάει φυλακή;
Ιατρού
Εσείς έχετε πάθει κάποιο ατύχημα με το αμάξι ή πεζός;
Λεωνίδας
Εσείς οδηγείτε σωστά εφαρμόζοντας τους κανόνες του Κ.Ο.Κ.;
8. Τελευταία δραστηριότητα ήταν η εξής: Καλέσαμε τους γονείς στην τάξη για να παρουσιάσουμε το πρόγραμμα και όλες τις δραστηριότητες που είχαμε εφαρμόσει αλλά και για να συμμετάσχουν κι αυτοί στην τελευταία μας δραστηριότητα.
Εφαρμόστηκαν δύο δραστηριότητες. Στην πρώτη κάθε γονιός ήταν ομάδα με το παιδί του. Υπήρξαν περιπτώσεις γονιών που δεν κατάφεραν να έρθουν, λόγω της εργασίας τους. Τα παιδιά τους δεν έμειναν αμέτοχα. Είτε έκαναν ομάδα με την κυρία τους είτε μπήκαν ως δεύτερα μέλη σε άλλες ομάδες. Κάθε ομάδα που δημιουργήθηκε λοιπόν έπρεπε να πάρει συνέντευξη από τον αντίστοιχο ενήλικα. Ο ενήλικας απάντησε διάφορες ερωτήσεις και σχεδίασε με τη βοήθεια των μαθητών της ομάδας σήματα οδικής κυκλοφορίας.
Δεύτερη δραστηριότητα: γονείς εναντίον μαθητών! Δημιουργήθηκαν δύο ομάδες, η μία των γονιών και η άλλη των μαθητών. Αυτή η δραστηριότητα ήταν ένα παιχνίδι γνώσεων. Και οι δυο ομάδες απάντησαν σε δέκα ερωτήσεις. Νικητές ανακηρύχθηκαν οι μαθητές!
Στη συνέχεια μπορείτε να δείτε το ερωτηματολόγιο που απάντησαν οι γονείς, οδηγίες για το παιχνίδι γνώσεων και τις δέκα ερωτήσεις που απάντησαν μικροί και μεγάλοι.
Ο ΑΠΡΟΣΕΧΤΟΣ ΠΕΖΟΣ
ΟΝΟΜΑ ΟΜΑΔΑΣ:
Παίρνω συνέντευξη από έναν μεγαλύτερο!
ΝΑΙ ΟΧΙ
8. Πρέπει να διασχίσετε έναν δρόμο και είναι νύχτα. Τι προετοιμασίες πρέπει να κάνετε προτού βγείτε από το σπίτι, ώστε να φτάσετε με ασφάλεια στον προορισμό σας;
9. Γνωρίζατε ότι για τους πεζούς δεν υπάρχει πορτοκαλί φανάρι;
ΝΑΙ ΟΧΙ
10. Σχεδιάστε στα παρακάτω πλαίσια στην επόμενη σελίδα την πινακίδα STOP, ένα φανάρι κόκκινο ή πράσινο και μια διάβαση πεζών, όπως την φαντάζεστε εσείς!
ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΓΝΩΣΕΩΝ
Βήματα
Καρτέλες ερωτήσεων
κόκκινο φανάρι, τροχονόμος, πινακίδα STOP
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με ένα ερωτηματολόγιο, το οποίο συμπλήρωσαν οι μαθητές για να αξιολογήσουν το πρόγραμμα και να εκφράσουν τη γνώμη τους. Ασφαλώς, τα ερωτηματολόγια αυτά κυρίως αποτέλεσαν δικό μας εργαλείο αξιολόγησης. Θέλαμε να καταλάβουμε πόσο διδακτικό, ψυχαγωγικό και ενδιαφέρον ήταν το συγκεκριμένο πρόγραμμα για τους μαθητές.
Μετά από ενδελεχή μελέτη των ερωτηματολογίων, καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι το πρόγραμμα ήταν αρκετά ελκυστικό και ενδιαφέρον, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών το αξιολόγησε με άριστα (10). Από απαντήσεις σε σχετικές ερωτήσεις φάνηκε ότι θέλουν να ασχοληθούν ξανά στο μέλλον με προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων. Κατά τη διάρκεια εφαρμογής των δραστηριοτήτων, ένιωσαν χαρά, ευτυχία αλλά και κούραση, διασκέδασαν αρκετά, τους άρεσε πολύ η επαφή που είχαν με τον τροχονόμο και η δραστηριότητα με τους γονείς που συνεργάστηκαν μαζί τους.
Στην επόμενη σελίδα ακολουθεί το ερωτηματολόγιο.
Ερωτηματολόγιο
Ο απρόσεχτος?πεζός!
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
2. Τι σου άρεσε περισσότερο από όσα έκανες κατά τη διάρκεια του προγράμματος;
3. Τι δεν σου άρεσε από όσα έκανες κατά τη διάρκεια του προγράμματος;
4. Θα ήθελες να συμμετάσχεις και τις επόμενες χρονιές σε τέτοια προγράμματα με διαφορετικό θέμα; Κύκλωσε?
Ναι Όχι
5. Κύκλωσε τις λέξεις που νομίζεις ότι ταιριάζουν με το πρόγραμμα που συμμετείχες.
χαρά λύπη άγχος θλίψη βαρεμάρα
ευτυχία κούραση διασκέδαση πολύ ενδιαφέρον
ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΠΟΥ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΑΜΕ
1. Σημαντικό πρόβλημα ήταν ότι στη δραστηριότητα την τελευταία δεν κατάφεραν να έρθουν όλοι οι γονείς. Ήρθαν σχετικά λίγοι, παρόλο που είχαν ενημερωθεί αρκετές φορές και έγκαιρα.
2. Πίεση χρόνου. Λόγω κάποιων ξαφνικών υποχρεώσεων δεν καταφέραμε να εμπλουτίσουμε το πρόγραμμα και με άλλες δραστηριότητες.
3. Έλλειψη χρημάτων για την αγορά διάφορων υλικών, όπως πηλός, καμβάδες κτλ.
4. Σε σημαντικές δραστηριότητες ίσως χρειαστεί να κλείνουμε τα παράθυρα, καθώς η παρουσία ενός εντόμου μπορεί να φανεί καταστρεπτική. Οι μαθητές φοβούνται, εστιάζουν την προσοχή τους εκεί και χάνουν τη συγκέντρωσή τους.
5. Στο χωριό μας δεν έχουμε πολλά και διαφορετικά σήματα, διαβάσεις, φωτεινούς σηματοδότες κτλ. Έτσι, όταν βγήκαμε για περίπατο στο χωριό, δυσκολευτήκαμε να βρούμε σημεία που θα μπορούσαν να διδάξουν κάποια πράγματα στους μαθητές.
Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με ένα ερωτηματολόγιο, το οποίο συμπλήρωσαν οι μαθητές για να αξιολογήσουν το πρόγραμμα και να εκφράσουν τη γνώμη τους. Ασφαλώς, τα ερωτηματολόγια αυτά κυρίως αποτέλεσαν δικό μας εργαλείο αξιολόγησης. Θέλαμε να καταλάβουμε πόσο διδακτικό, ψυχαγωγικό και ενδιαφέρον ήταν το συγκεκριμένο πρόγραμμα για τους μαθητές.
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ
1. Προτείνουμε η δραστηριότητα που πρέπει να συμμετάσχουν και οι γονείς να πραγματοποιηθεί, αν είναι δυνατόν, απογευματινές ώρες, για να καταφέρουν σίγουρα να έρθουν περισσότεροι γονείς, αν και θεωρούμε ότι κάποιοι ίσως και να φοβήθηκαν να εμφανιστούν ή κάποιοι άλλοι απλά δεν ήθελαν.
2.Επιπλέον, αν κοντά στην περιοχή σας λειτουργεί Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής και έχετε τη δυνατότητα, καλό θα ήταν να το επισκεφθείτε με την τάξη σας.
3.Σε σημαντικές δραστηριότητες ίσως χρειαστεί να κλείνουμε τα παράθυρα, καθώς η παρουσία ενός εντόμου μπορεί να φανεί καταστρεπτική. Οι μαθητές φοβούνται, εστιάζουν την προσοχή τους εκεί και χάνουν τη συγκέντρωσή τους.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Κλείνοντας, θα θέλαμε να σας αναφέρουμε ότι στο τέλος της σχολικής χρονιάς οι μαθητές θα πάρουν μαζί τους ως ενθύμιο έναν φάκελο που περιέχει σχετικά με το πρόγραμμα φυλλάδια/εργασίες. Επιπλέον, πρέπει να τονίσουμε την αξία τέτοιων προγραμμάτων, καθώς δίνεται η ευκαιρία σε εκπαιδευτικούς αλλά και μαθητές να ασχοληθούν με κάτι που ξεφεύγει από τα στενά όρια του αναλυτικού προγράμματος, να διασκεδάσουν και να εκφραστούν με πολλούς και διάφορους τρόπους.