Σχολικός εκφοβισμός: Μαζί μπορούμε να τον αντιμετωπίσουμε

 Ο  σχολικός εκφοβισμός ή bullying όπως έχει κυριαρχήσει ο αγγλικός όρος έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις και στη χώρα μας. Παρά το γεγονός ότι δεν συμβαίνουν ακραία φαινόμενα όπως σε άλλες χώρες και τα παρακολουθούμε στην τηλεόραση, τα ερευνητικά πορίσματα δείχνουν ότι η χρόνια θυματοποίηση μπορεί να προκαλέσει στους μαθητές ψυχικά-ψυχολογικά προβλήματα τα οποία είναι πιθανόν να τους ακολουθούν σε όλη τους τη ζωή. Το πρόβλημα αφορά τα θύματα, τους θύτες, τους γονείς τους και τη σχολική κοινότητα. Έναν μεγάλο, δηλαδή αριθμό ανθρώπων. Και επειδή είναι καλύτερο να προλαμβάνεις παρά να θεραπεύεις αποφασίσαμε να υλοποιήσουμε στο σχολείο μας ένα πρόγραμμα παρέμβασης για τον σχολικό εκφοβισμό.

 

Οι στόχοι της ήταν:

  •        Η μείωση της επιθετικής συμπεριφοράς και η εξάλειψη συμπεριφορών σχολικού εκφοβισμού
  •       Η ανάπτυξη θετικών στάσεων και συμπεριφορών ως προς το θύμα και αρνητικών ως προς τις συμπεριφορές του θύτη
  •       Η βελτίωση της ποιότητας των κοινωνικών και διαπροσωπικών  σχέσεων στην ομάδα-τάξη
  •       Η ενδυνάμωση των μαθητών να αντιμετωπίζουν φαινόμενα επιθετικότητας

Η παρέμβαση υλοποιήθηκε σε επίπεδο τάξης από το 2ο τμήμα της  Δ΄ τάξης του σχολείου μας, (επιλέχθηκε γιατί παρατηρήθηκαν σε αυτό αρκετές συγκρουσιακές καταστάσεις-όχι σχολικός εκφοβισμός. Το τμήμα είχε 20 μαθητές,  η παρέμβαση έγινε κατά το σχολικό έτος 2011-2012 και είχε διάρκεια 10 εβδομάδων. Υλοποιήθηκε στο μάθημα της Ευέλικτης Ζώνης, από το διευθυντή του σχολείου και τη δασκάλα της τάξης. Θα πρέπει να τονίσουμε ότι στην υλοποίηση του προγράμματος υπήρξε συνεργασία με την εκπαιδευτικό της θεατρικής αγωγής και τον εκπαιδευτικό της πληροφορικής.

Μέθοδοι και τεχνικές που χρησιμοποιήθηκαν, ήταν:

  •          το Σχέδιο εργασίας,
  •          η ομαδοσυνεργατική μέθοδος διδασκαλίας και
  •          η διαμορφωτική αξιολόγηση, δηλαδή, σε όλη τη διάρκεια της δράσης ανιχνεύονταν τα ενδιαφέροντα και οι επιθυμίες των μαθητών και σχεδιάζονταν οι δραστηριότητες στη βάση αυτών των στοιχείων, αλλά χωρίς παρέκκλιση από τον αρχικό σκοπό. Τα παιδιά είχαν ενεργό ρόλο στην αξιολόγηση

Η παρέμβαση αποτελείται από τέσσερα μέρη: Την κατανόηση του φαινομένου και τον προβληματισμό σε σχέση με αυτό, την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης, την ανάπτυξη προτάσεων για την αντιμετώπιση του προβλήματος και την παρουσίαση των αποτελεσμάτων στους συμμαθητές και στην κοινότητα:

    1. Μοιράσθηκε ένα Φυλλάδιο Σχολικού εκφοβισμού που έγραψαν οι μαθητές
    2. Προβλήθηκε μια φωτοϊστορία που σκέφθηκαν και αποτύπωσαν στο PowerPoint οι μαθητές https://www.youtube.com/watch?v=PXPGyZwBVyY
    3. Προβλήθηκε μια ταινία που σκέφθηκαν, έγραψαν,  βιντεοσκόπησαν και επεξεργάσθηκαν στο Windows movie maker οι μαθητές https://www.youtube.com/watch?v=Jc9bJ-bN2QA
    4. Έδωσαν θεατρική παράσταση που σκέφθηκαν, έγραψαν και παρουσίασαν στους γονείς οι μαθητές  https://www.youtube.com/watch?v=l_qU-2qIzpQ

 

                                                Ιωσηφίδης Αλέξανδρος

                                                                                     Καμάρη Αλεξάνδρα           

Στατιστικά Ιστοσελίδας
Σήμερα 12
Χθες60
Τη βδομάδα 72
Προηγούμενη βδομάδα 273
Το μήνα 2481
Προηγούμενο μήνα 1194
Σύνολο 1617489
Σύνολο Χρηστών4
Χρήστες 0
Επισκέπτες 4
Σύνδεση

Ανακοινώσεις Σχολείου
Τα πιο Δημοφιλή...
Πρόσφατες Ενημερώσεις