Αρχαιολογικό μουσείο Θάσου

Διδασκαλία Τοπικής Ιστορίας: Αναζητώντας στοιχεία για κατοίκους του Αρχαίου Ακοντίσματος  στο αρχαιολογικό μουσείο της Θάσου

Ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα διαφορετικό από αυτά στα οποία είναι συνηθισμένοι οι μαθητές εφαρμόστηκε την περασμένη Πέμπτη στο Αρχαιολογικό Μουσείο και στην Αρχαία Αγορά της Θάσου.

 Υλοποιητές ο Σχολικός Σύμβουλος της 1ης Εκπαιδευτικής  Περιφέρειας Καβάλας κ. Θανάσης Διαλεκτόπουλος (σε ρόλο  εμψυχωτή), ο Διευθυντής του Δημοτικού Σχολείου Νέας  Καρβάλης κ. Αλέξανδρος Ιωσηφίδης,  οι εκπαιδευτικοί της ΣΤ΄  τάξης του Σχολείου κ. Γκουντούλας Γεώργιος, κ. Καπετάν Βαής  Παναγιώτης και αποδέκτες οι 30 μαθητές της τάξης.  

 Πρόκειται για ένα σχέδιο εργασίας που αφορά στην Τοπική  Ιστορία, η οποία παίζει σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της  εθνοπολιτισμικής ταυτότητας των μαθητών. Για την κατανόηση  της Ελληνικής και κατ? επέκταση της Ευρωπαϊκής και  Παγκόσμιας Ιστορίας απαραίτητη προϋπόθεση είναι να  γνωρίζουν οι μαθητές την Τοπική τους Ιστορία.

 

 

 

Σ? αυτό το σχέδιο εργασίας οι μαθητές καλούνται να γνωρίσουν τον τόπο τους ξεκινώντας από τον πρώτο οικισμό με το όνομα Ακόντισμα, που δημιουργήθηκε στο λόφο ανατολικά της σημερινής Νέας Καρβάλης. Ο οικισμός που είχε φρουριακή μορφή ιδρύθηκε από Θάσιους άποικους τον 7ο π.Χ. αιώνα. Με κεντρικό ερώτημα  «Ποιοι εγκαταστάθηκαν πρώτοι σ? αυτό το χώρο;» οι μαθητές αποφάσισαν να αναζητήσουν τις «ρίζες» αυτών στην αρχαία Θάσο και οργανώθηκε εκπαιδευτική εκδρομή στο νησί. Στο πρόγραμμα συνεργάστηκε η Δ΄ τάξη του 2ου Δημοτικού Σχολείου της Θάσου με το Διευθυντή κ. Γιώργο Παπαδόπουλο και τη δασκάλα κ. Τούλα Σικούδη. Οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί των δύο σχολείων συναντήθηκαν στο χώρο του Μουσείου και μετά από μια εγκάρδια γνωριμία ξεκίνησαν την εφαρμογή του προγράμματος.

 

 

  Η κ. Ευαγγελία Πούλιου φρόντισε να ξεναγήσει τους μαθητές  στους χώρους του Μουσείου και με τη διαδικασία των  ερωταποκρίσεων και των ζωντανών περιγραφών της κατάφερε  να κρατήσει αμείωτο το ενδιαφέρον των μαθητών σε όλη τη  διάρκεια της περιήγησης. Ακολούθως οι μαθητές ανέλαβαν  δράση. Χωρίστηκαν σε ομάδες των 6 μαθητών και κάθε ομάδα  πήρε στα χέρια ένα έντυπο εργασίας για να απαντήσει σε μια  σειρά από ερωτήματα παρατηρώντας προσεκτικά τις προθήκες  με τα εκθέματα. Σκοπός ήταν να γνωρίσουν οι μαθητές τους  αρχαίους Θάσιους μέσα από τα υλικά δημιουργήματά τους. Τα  εκθέματα αντιμετωπίστηκαν όχι ως έργα τέχνης μόνο για τα  μορφολογικά τους χαρακτηριστικά αλλά ως υλικές μαρτυρίες  ενταγμένες στο κοινωνικό πλαίσιο. Δόθηκε έμφαση σε  γνωστικούς στόχους και ελάχιστα ψυχαγωγικούς.

 

 

 

Οι ερωτήσεις  των φύλλων εργασίας ήταν σκέψης και παρατήρησης, φαντασίας, διατύπωσης απόψεων, κρίσης / αξιολόγησης, έκφρασης συναισθημάτων, σύνδεσης με το παρόν του μαθητή. Οι θεματικές που ανέλαβαν να διερευνήσουν οι μαθητές, με την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών, ήταν: α) Λατρευτικές Συνήθειες β) Καθημερινότητα ? Ασχολίες γ) Διατροφικές Συνήθειες ? Οικιακά Σκεύη δ) Ενδυματολογία ? Κοσμήματα ε) Επιτύμβιες Στήλες ? Ταφικά Έθιμα. Η δραστηριότητα συμπλήρωσης των ερωτηματολογίων, διάρκειας 40 λεπτών περίπου, διεκπεραιώθηκε με επιτυχία από τους μαθητές, οι οποίοι πραγματικά χαίρονταν να περιτρέχουν τις προθήκες και να συμπληρώνουν τις ερωτήσεις. Στο διάλειμμα επισκέφτηκε το Μουσείο ο Δήμαρχος Θάσου κ. Κώστας Χατζηεμμανουήλ, οποίος χαιρέτησε την πρωτοβουλία των εκπαιδευτικών και στήριξε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα με την ευγενή χειρονομία να εξασφαλίσει γεύμα σε πακέτο για τους μαθητές.

 

   

   Μετά το διάλειμμα το εκπαιδευτικό πρόγραμμα περιλάμβανε τη δράση «Κυνήγι  Θησαυρού» στο χώρο της αρχαίας αγοράς. Πρόκειται για εκπαιδευτικό παιχνίδι  αναζήτησης και αρχαιολογικής έρευνας. Οι μαθητές ακολουθώντας βήμα-βήμα έντυπες  οδηγίες, βάσει διαγράμματος της αρχαίας αγοράς, έπρεπε να εντοπίσουν το μνήμα του  αρχαίου στρατηγού Γλαύκου. Ο Γλαύκος ήταν αυτός που πρωτοστάτησε στην ίδρυση  των εμπορικών σταθμών στην παραλιακή ζώνη της απέναντι στεριάς. Πιθανόν ανάμεσα  στους σταθμούς να είχε ιδρύσει και το Ακόντισμα, πάνω στο λόφο της σημερινής Νέας  Καρβάλης. Η χαρά τους ήταν μεγάλη όταν βρέθηκαν στο μνήμα του Γλαύκου? διότι στο  μεταξύ άρχισαν να ταυτίζονται με το ρόλο τους. 

 

 

Το πρόγραμμα αποπερατώθηκε με επιτυχία γεγονός που οφείλεται στην καλή οργάνωση, την άριστη συνεργασία των μαθητών αλλά και φιλόξενη διάθεση των οικοδεσποτών. Μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς οι μαθητές του Σχολείου της Ν. Καρβάλης θα διδαχτούν, επίσης βιωματικά, την ιστορία του τόπου τους στη Μεσαιωνική περίοδο και την περίοδο της Τουρκοκρατίας φτάνοντας μέχρι την νεότερη εποχή, όταν πρόσφυγες από την Καππαδοκία εγκαταστάθηκαν στο χώρο και ίδρυσαν τη σημερινή κωμόπολη.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα θα ολοκληρωθεί λίγο πριν τη λήξη του σχολικού έτους με την παρουσίαση θεατρικών δρώμενων τόσο από πλευράς σχολείου Ν. Καρβάλης όσο και από πλευράς σχολείου Θάσου στο ανοιχτό θέατρο του Ακοντίσματος, όπως και στην αρχαία αγορά της Θάσου. Απώτερος σκοπός είναι και η αδερφοποίηση των δύο σχολείων και η δημιουργία ενός δίαυλου επικοινωνίας, η δημιουργία φιλίας και η ανταλλαγή γνώσεων μεταξύ των μαθητών.

Στατιστικά Ιστοσελίδας
Σήμερα 59
Χθες60
Τη βδομάδα 119
Προηγούμενη βδομάδα 273
Το μήνα 2528
Προηγούμενο μήνα 1194
Σύνολο 1617536
Σύνολο Χρηστών1
Χρήστες 0
Επισκέπτες 1
Σύνδεση

Ανακοινώσεις Σχολείου
Τα πιο Δημοφιλή...
Πρόσφατες Ενημερώσεις